a) ANALÃZA PROSTÅEDÃ – SITUAÄNÃ ANALÃZA
Vycházà se z popisu dosavadnÃho vývoje a souÄasného stavu marketingové situace podniku a uskuteÄÅuje se odhad možného budoucÃho vývoje. K odhadu budoucÃho vývoje se uskuteÄÅujà prognózy prodeje výrobků celkem, dle jednotlivých tržnÃch segmentů i prodeje odvÄtvÃ, prognózy tržnÃho podÃlu vlastnÃch i konkurenÄnÃch výrobků, prognózy zisku z prodeje aj. Dále docházà k identifikaci silných a slabých stránek podniku pomocà SWOT analýzy. DalÅ¡Ãm krokem je analýza spotÅebitele zahrnujÃcà výzkum Åady faktorů urÄujÃcÃch chovánà a způsob rozhodovánà individuálnÃho spotÅebitele i odbÄratele a analýzu konkurence, která má pÅinést informace o souÄasné i potenciálnà rivalitÄ mezi firmami, které spotÅebitelům poskytujà stejný produkt.
b) STRATEGICKÃ PLÃNOVÃNÃ
· Vymezenà poslánà firmy
· Identifikace strategických podnikatelských jednotek – soubor výrobků Äi poskytovaných služeb tvoÅà podnikatelské portfolio firmy.
· PÅiÅazenà zdrojů – je důležité jednotlivým jednotkám strategického plánovánà poskytnou potÅebné fondy.
· Plánovánà nových podnikatelských aktivit – důležité je vypracovat strategie růstu (rozvoje) podniku, tzv. Ansoffova matice růstu.
c) MARKETINGOVÃ PLÃNOVÃNÃ
NejÄastÄji se firmy snažà maximalizovat zisk, udržet nebo zvýšit tržby, udržet nebo zvýšit fyzický objem prodeje, udržet nebo zvýšit tržnà podÃl, pÅežÃt a mÃt sociálnà zodpovÄdnost. Marketingové strategie, které nejlépe smÄÅujà k dosaženà marketingových cÃlů, jsou pak rozpracovány v marketingových programech.
d) IMPLEMENTACE – REALIZACE
Realizace znamená uskuteÄÅovánà marketingových programů tak, aby bylo dosaženo marketingových cÃlů.
e) KONTROLA
Podstatou je srovnávat dosažené výsledky s tÄmi plánovanými. Docházà k identifikaci odchylek, k diagnostikovánà jejich pÅÃÄin a pÅijÃmánà nových akcÃ, poté dojde k tzv. ÅÃzenà dle odchylek. Odchylky mohou být kladné a záporné. RozliÅ¡ujeme vÃce druhů kontroly –
· Kontrola plnÄnà plánu – na základÄ analýzy prodeje, tržnÃho podÃlu a marketingových nákladů v relaci k prodeji.
· Kontrola ziskovosti – zamÄÅuje se na mÄÅenà skuteÄného zisku z prodeje z hlediska výrobků, zákaznÃků, teritorià apod.
· Kontrola marketingové strategie – zkoumá jejà úÄinnost a zjišťuje, zda je optimálnÄ pÅizpůsobená marketingovému prostÅedÃ.